Når stress fører til angst

Når stress har medført symptomer på angst, kan det være svært for mange at forstå, hvad der sker.

  • Hvad er det, der sker med mig?
  • Jeg har nogle underlige fornemmelser i kroppen. 
  • Jeg er bange for, at der er noget galt med mit hjerte. 
  • Jeg har svært ved at trække vejret ordentligt. 
  • Mine tanker, de kører afsted. 
  • Jeg bekymrer mig om alt muligt, der ikke er grund til at bekymre sig om.
  • Jeg er bange for, at der er noget galt med mig.

Lignende beskrivelser bliver jeg ofte mødt med. 

”Det lyder ikke til, at der er noget galt med dig, men det lyder som om, at du er under et stort pres. Det lyder til, at du har været alt for stærk, alt for længe.”

Det vækker genklang hos de fleste og ofte kan jeg høre, hvordan de lettes.

Bekymringerne om hvad symptomerne betyder fylder ofte; Hvorfor er det blevet sådan her? Hvad er der sket?

Det er som om, at denne reaktion er kommet snigende uden nogen har opdaget den, og lige pludselig føles det som om hele éns verden vælter. Vælter og alt hvad der før var op er nu ned, og hvad der før føltes rigtigt føles nu helt, helt forkert.

Jeg kan godt forstå, at det er så overvældende, at det kan være svært at finde rundt i den noget anderledes hverdag, man er vågnet op til. Og jeg forstår også godt, at det kan være så svært at forstå, hvorfor det er blevet sådan her.

Hvorfor er det sådan her?

Din krop reagerer, når der er noget, der ikke er, som det bør være. 

Og det er din – nogen gange, udfordrende opgave at lytte til, hvad den fortæller dig. Denne opgave bliver udfordrende for mange, fordi det ikke er en selvfølge for alle at lytte efter, når kroppen fortæller og reagere på det, den fortæller. 

Angst og stress

Din krop sender hele tiden små signaler og langt de fleste reagerer du på uden at tænke over det. F.eks. når du flytter dig lidt rundt på stolen, for at sidde bedre. 

Men din krop kan også sende signaler, når du f.eks. har for mange bekymringer, så kan det være, du begynder at mærke nogle spændinger i kæberne, at du får lidt ømhed i nakken eller i hovedet.

Hvis du over en længere periode ikke reagerer på dette, kan det forværres og du begynder måske at få andre stærkere symptomer. Det kan være, at du begynder at have søvnproblemer, at du får sværere ved at mærke dine arme og ben. Det kan være at du får sitrende fornemmelser i dem, at du mærker en trykken ind ved brystet eller af og til får hjertebanken.

For mange er det først her, de stopper op og reagerer på, at der er noget, der ikke er, som det bør være.

Det er selvfølgelig altid vigtigt at tage kontakt til egen læge og blive undersøgt, hvis du har fysiske symptomer, du bekymrer dig om. Er der ingen fysiologiske årsager til dine symptomer, skyldes de med meget stor sandsynlighed, at du i en lang periode ikke har reageret på de signaler, din krop sender.

Din krop sender disse signaler, når den over længere tid er udsat for belastning eller stress

Det er helt naturligt at klare sig igennem svære perioder, men fortsætter disse perioder eller øges presset, vil din krop på et eller andet tidspunkt begynde at reagere. Ofte overhøres det, fordi fokus er på at klare sig igennem, klare det så godt som muligt eller på at blive ved med at kæmpe.

Det er helt normalt. 

Når stress fører til angst

Når stress fører til angst har belastning været så massiv eller varet så længe, at dit nervesystem er kommet i højalarmberedskab. Det sender så stærke signaler, for at fortælle dig, at det er vigtigt, at du stopper op nu, og passer rigtig godt på dig selv.

Og hvordan gør du det allerbedst?

  • Det gør du ved at lytte – lytte til det din krop fortæller. 
  • Det gør du ved at lære dine symptomer at kende – lære hvorfor de kommer, når de gør og lære, hvad du kan gøre for at mindske dem i øjeblikket.
  • Det gør du ved at give dig selv ro – ro, hvor dit nervesystem får mulighed for at komme ud af det højalarmberedskab, det er i.

Det kan være svært at finde sig selv det sted, hvor stress har ført til angst, at se tilbage på den store belastning, der har været.

Stressrelateret angst

Men det er vigtigt at huske på, at det kan ske for alle. Det er ikke nødvendigvis fordi, du er sårbar eller fordi du ikke er stærk nok. Tværtimod er det et tegn på, at du har været alt for stærk alt for længe. Og nu er det tid, til at din styrke bliver rettet mod dig selv.

Hvad kan du selv gøre?

Hvad kan du selv gøre, når stress fører til angst?

Accept og anerkendelse

Selvbebrejdelse fører ofte til dårlig samvittighed og mindre værd, prøv i stedet om du kan acceptere det sted, du står lige nu. Prøv at give dig selv noget anerkendelse for, at du lige nu rent faktisk stopper op og begynder at lytte til, hvad din krop fortæller. Måske kan du sige tak til din krop, fordi den reagerer og passer på dig.

Mod til at lytte

Hvad er det din krop fortæller dig? Prøv at give din krop lov til at fortælle og giv dig selv lov til at lytte; Hvad er det, din krop prøver at fortælle dig? 

Hvad har du allermest brug for?

Når du er under et stort pres, når du er stærk længe, er der sjældent overskud til at lytte til, hvad du selv har allermest brug for. Prøv at spørge dig selv om, hvad du har allermest brug for – både lige nu i øjeblikket, men også på længere sigt.

Når din stress fører til angst, kan det være svært selv at finde vejen til en velfungerende hverdag. Det kræver redskaber, der kan give dig ro, nærvær og overskud både her og nu, men også på længere sigt, så du kan forebygge lignende situationer.

Jeg hjælper dem, der kommer hos mig, med at tage udgangspunkt i det deres krop fortæller dem, og hjælper dem med at finde deres egen vej til en velfungerende hverdag igen.

Et af de redskaber jeg starter med at give er en afspænding, der kan hjælpe nervesystemet med at komme ud af det højalarmberedskab, det er i. Et redskab, de også kan bruge til at mindske de symptomer de har.

Vil du også have det redskab, kan du hente det ved at følge dette link.

Husk at du altid er velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for professionel hjælp til at komme tilbage til en velfungerende hverdag igen.

Pas rigtig godt på dig selv, og husk at lytte, når din krop fortæller dig noget.

De bedste hilsner, Gitte Daasbjerg,
Psykoterapeut MPF. Musikterapeut, cand. mag.

Gitte Daasbjerg, stress og angst Læs mere om Gitte her –>


Har du brug for hjælp til at arbejde med din angst?
Få en gratis og uforpligtende 20 min samtale, hvor du kan få afklaret, hvad dit behov er.
Send en mail med navn og telefonnummer til
kontakt@gittedaasbjerg.dk
så vender jeg tilbage snarest med en tid, hvor vi kan tage en snak.


10 Shares

Skriv et svar